UPS چیست؟

یو پی اس ( منبع تغذیه بدون وقفه ) چیست؟

04:03975۰

با توجه به اهمیت و ضرورت نصب و راه اندازی منابع تغذیه بدون وقفه ( UPS ) در فرایند اجرایی پروژه های حفاظتی و نظارتی از قبیل از قبیل سیستم مداربسته ، سیستم اعلام سرقت ، سیستم کنترل تردد و … ، پس از مقاله بستر انتقال تصاویر و انتخاب نمایشگر سیستم های مداربسته در این مقاله و مقاله های آتی در نظر داریم علاوه بر تعریف دستگاه یو پی اس ، به انواع و کاربرد های آن و همچنین نحوه انتخاب UPS مناسب برای پروژه های مذکور اشاره نماییم.

یو پی اس چیست ؟

یو پی اس یک منبع تغذیه الکترونیکی است که اصلی ترین وظیفه آن ، تامین بدون وقفه توان مورد نیاز بار مصرفی می باشد؛ به گونه ای که این دستگاه در مجاورت تجهیزات برقی و الکترونیکی قرار گرفته و در صورت بروز هرگونه اختلال در ولتاژ ورودی برق شهر و یا قطعی کامل آن ، علاوه بر تثبیت و تنظیم برق شبکه ، مانع از نفوذ نویز و اختلالات شبکه به دستگاه مورد نظر ما می گردد.

در واقع در زمان قطع یا نوسان برق ، برق درخواستی شما را به صورت خودکار تامین می کند و به دستگاه ها و تجهیزات الکترونیکی می رساند. همچنین، دستگاه ها و تجهیزات الکترونیکی را از موج های قوی حفاظت کرده و مانع از ایجاد آسیب برای دستگاه می شود.

انواع منابع تغذیه بدون وقفه :

به طور کلی یو پی اس ها به سه گروه تقسیم بندی می شوند:

۱.آنلاین (ONLINE)

۲.آفلاین (OFFLINE)

۳.لاین اینتراکتیو (LINE INTERACTIVE)

۱- یو پی اس آفلاین:

در این مدل، در زمانی که ورودی برق شهر قطع می شود ، در کسری از ثانیه ، دستگاه بر روی اینورتر و باتری سوئیچ می شود و در حالت عادی دستگاه ها و تجهیزات مصرف کننده ، برق خود را به صورت مستقیم از برق شهری دریافت می نمایند.

این نوع توان و کیفیت خروجی مناسبی نداشته و در حال حاضر کمتر مورد استفاده قرار می گیرند.

یو پی اس آفلاین

۲- یو پی اس آنلاین :

در این مدل، دستگاه ها و تجهیزات الکترونیکی در هیچ زمانی برق مورد نیاز خود را به صورت مستقیم از برق شهر دریافت نمی کنند و عملکرد آنها بدین شکل است که اینورتر به صورت مداوم برق را بدون نویز از باتری دستگاه به تجهیزات الکترونیکی منتقل می کند.

با بهره گیری از این یو پی اس ها ، حفاظت بیشتری از دستگاه ها و تجهیزات الکترونیکی از لحاظ ولتاژ ورودی صورت می گیرد.
بیشترین کاربرد این نوع در سرور شبکه های کامپیوتری ، تجهیزات پزشکی ، تجهیزات ابزار دقیق و اندازه گیری و … می باشد.

یو پی اس آنلاین۳- یو پی اس لاین اینتراکتیو :

در این مدل، تا زمانی که ولتاژ ورودی دستگاه در بازه معمول و مناسب قرار دارد، باتری ها شارژ می گردد و به محض تغییر در وضعیت ورودی دستگاه و خارج شدن از بازه مناسب آن ، توان خروجی یا برق تجهیزات مصرف کننده ، از باتری های ups تامین می شود.

مزیت این مدل نسبت به مدل های آفلاین، استفاده از ترانس در مسیر برق ورودی و متعاقب آن کنترل ولتاژ خروجی دستگاه در هنگام استفاده از برق شهر می باشد.

لاین اینتراکتیو ( LINE INTERACTIVE )در پایان این مقاله می توان نتیجه گیری نمود که در فرایند اجرایی پروژه های حفاظتی علی الخصوص سیستم مداربسته، اعلام سرقت و کنترل تردد، می بایست به منظور تامین مداوم برق ورودی تجهیزات ، از منابع تغذیه بدون وقفه ( ups ) استفاده نمود.

در مقالات آتی سعی خواهیم کرد نحوه محاسبه میزان توان مورد نیاز برای انتخاب ups و فرایند انتخاب مناسب ترین دستگاه را بررسی نماییم.

منبع تغذیه بدون وقفه ( ups )

[تعداد: ۰   میانگین: ۰/۵]

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند

وردپرس › خطا

یک خطای مهم در وب سایت شما رخ داده است.

دربارهٔ اشکال‌زدایی در وردپرس بیشتر بدانید.