بستر انتقال تصویر

بستر انتقال تصاویر ویدئویی سیستم نظارت تصویری

07:23950۲

همانطور که می دانید انتقال تصاویر ویدئویی را می‌توان به‌صورت آنالوگ یا دیجیتال انجام داد، همچنین این تصاویر می‌تواند فشرده یا غیر فشرده باشند. در این مقاله به انتخاب بستر انتقال تصاویر ویدئویی می پردازیم.

یا اینکه در زمان انتقال تصویر هر نوع ویدئو را می‌توان به نوعی دیگر تبدیل نمود. البته می بایست این تبدیل‌ها به صورت حداقلی صورت بپذیرد تا کیفیت ویدئو درکل سامانه نظارت تصویری حفظ گردد.

اما به طور کلی آنچه در طراحی یک سامانه نظارت تصویری اهمیت دارد انتخاب بستر مناسب برای انتقال مطمئن سیگنال‌های ویدئویی از دوربین مداربسته تا دستگاه ذخیره ساز و یا سایر ایستگاه های نمایش تصاویر می باشد .

همچنین بستر انتقال تصاویر ویدئویی علاوه بر وظیفه انتقال سیگنالهای ویدئویی، وظایف دیگری همچون انتقال سیگنال‌های کنترلی برای دوربین های متحرک ، و انتقال سیگنال‌های رویداد و وضعیت (در مواردی که یک سیستم نظارت تصویری هوشمند را طراحی می کنیم)، را برعهده دارد.

کارفرما و طراح باید در مراحل پیاده سازی سیستم نظارت تصویری در مورد بستر مناسب انتقال تصاویر ویدئویی، تصمیم‌گیری کنند.

امروز راه‌های زیادی برای انتقال سیگنال‌های ویدئویی وجود دارد از قبیل: آنالوگ،‌ تحت شبکه (IP)، بستر ارتباطاتی اختصاصی یا مشترک، با سیم یا بی‌سیم.

بستر انتقال تصاویر ویدئویی آنالوگ

اگر از دوربین های مدار بسته ای استفاده می کنیم که خروجی آنها سیگنال‌های ویدئویی آنالوگ است، بستر انتقال تصویر می تواند، کابل کواکسیال، کابل زوج سیم و یا کابل فیبر نوری باشد.

که البته برای استفاده از زوج سیم و فیبر نوری نیاز به مبدل و رابط های مخصوص داریم .

مرسوم ترین روش‌ انتقال بی‌سیم نیز انتقال رادیویی می باشد.

البته ممکن است برای انتقال سیگنال‌های ویدئویی آنالوگ در یک پروژه به فراخور نیاز از یک روش ترکیبی استفاده کنیم .

رایج‌ترین شکل یک ارتباط سیمی آنالوگ، کابل کواکسیال است. عموماً با اتصال‌گر BNC در ابتدای مسیر به دوربین و در انتهای مسیر به دستگاه ضبط تصویر متصل می‌شود.

کابل استاندارد کواکسیال (RG59) برای انتقال تصویر تا حدود m ۲۰۰ مناسب است. انتقال در فواصل طولانی‌تر با استفاده از تقویت‌کننده‌ها یا کابل‌هایی با تضعیف (میرایی) کمتر امکان‌پذیر است (مثلاً کابل RG6 یا RG11).

انتقال تصاویر ویدئوی با کابل استاندارد کواکسیال

گزینه دیگر برای انتقال سیمی ویدئو، کابل زوجی پیچیده است. نمونه رایج آن کابل‌های Cat-5 و Cat-6 هستند که شامل چهار زوج سیم پیچیده مسی بوده و برای انتقال سیگنال‌های آنالوگ یا دیجیتال استفاده می‌شوند.

انتقال تصاویر ویدئوی با کابل زوجی پیچیدهفیبر نوری گزینۀ دیگری است که امکاناتی مانند ظرفیت بالا، سرعت بالا و تأخیر زمانی کم، فاصله انتقال زیاد همراه با میرایی سیگنال پایین (km)، مقاومت در برابر تداخل الکترومغناطیسی، مقاومت در برابر ضربه خوردن را در اختیار می‌گذارد.انتقال تصاویر ویدئوی با فیبر نوری

بستر انتقال تصاویر ویدئویی دیجیتال – IP

اگر از دوربین های مدار بسته ای استفاده می کنیم که خروجی آنها سیگنال‌های ویدئویی دیجیتال است، بستر انتقال تصویر می تواند بر اساس طراحی شبکه (IP) صورت پذیرد .

این بستر برای دسترسی  های از راه دور، وضوح تصویر بالا، ضبط و پخش دیجیتال توصیه مناسبی می‌ باشد .

در انتقال تصاویر ویدئویی مبتنی بر IP، مهمترین مسئله این است که شبکه IP قادر به ارسال سیگنال‌های ویدئویی و همچنین سایر سیگنالهای کنترلی با حداقل تأخیر و حداقل تلفات باشد.

رعایت این الزامات عملکرد برای شبکه‌های IP، بر اساس اصول طراحی شبکه تعیین می شوند. به همین جهت توصیه می‌شود که در طراحی یک سامانه مبتنی بر IP حتما  از یک متخصص شبکه مشورت گرفته شود.

انتقال تصاویر ویدئویی مبتنی بر IPدر صورتی‌که در پروژه ای تجهیزات انتقال ویدئوی تولیدکنندگان مختلف باید با هم ترکیب شوند، توجه به سازگار بودن آن‌ها با یکدیگر ضروری است.

برای یک ارتباط دو طرفه کامل، دستگاه‌های ویدئوی IP باید از الزامات پروتکل TCP/IP و UDP و انتقال جریان ویدئو از طریق یکی از قالب‌های  استاندارد فشرده سازی ویدئو مانند MPEG4 ، H.264 و H.265 تبعیت نمایند.

در یک شبکه برپایه بسته، برای بهره مندی از کیفیت مناسب ترافیک تصویری ، باید استانداردهای آن پیاده شوند.

به‌خصوص پنج عامل توان عملیاتی ، زمان‌بری ، لرزش ، تلفات بسته و مسیر جایگزین ، که نحوه مدیریت هر یک از آن‌ها عامل تعیین‌کننده‌ای در پشتیبانی مؤثر شبکه از ترافیک ویدئوی IP است.

  • توان عملیاتی «اندازۀ مجرای عبور جریان ویدئویی- پهنای باند»

مثلاً برای پهنای باند Mbps 1 تا Gbps 10 چندین الگوریتم کدگذاری توصیه شده است که می‌تواند توان عملیاتی مورد نیاز برای یک ورودی ویدئوی IP را به کسری از کابل کواکسیال که مختص یک دوربین آنالوگ است، کاهش دهد.

  • زمان بری «زمان عبور در مجرای انتقال»

زمان مورد نیاز برای عبور داده از شبکه چقدر است.تصویر زنده و سایر کنترل‌های تله‌متری مانند PTZ به تأخیر حساس هستند.

  • لرزش یا تغییرات تأخیر «تغییرات جریان دریافت شده با جریان ارسال شده»

بافرهای لرزش می‌تواند به‌طور موقتی داده ورودی را به تأخیر اندازد تا لرزش را جبران کند ، اما این روش تنها برای بعضی تغییرات تأخیر مؤثر است.

این بافرها محدودیت‌هایی دارد و عملکرد مفرط آن‌ها می‌تواند منجر به تأخیر مضاعف شود.

  • تلفات بسته «نشت استریم»

داده‌ها ممکن است به دلیل تلاقی LAN ، بارگذاری بیش از حد شبکه و بسیاری دلایل دیگر از دست بروند. تلفات بسته‌ها اگر بیش از درصد اندکی باشد ، باعث افت کیفیت تصویر می‌شود.

  • جایگزین و سودهی حفاظتی «شناسایی و جایگزینی یک پیوند یا استریم معیوب»

ارائه یک انتقال تصویر از طریق مسیرهای جایگزین را ممکن می‌سازد. این موضوع مهمی برای کمک به حفاظت ازترافیک سامانه نظارت تصویر و کاربر است.

انتقال بی‌سیم

انتقال تصویر ویدئویی بی‌سیمیک طراح سامانه نظارت تصویری باید هنگام طراحی شبکه انتقال تصاویر ویدئویی ، نیازهای بیننده، کاربر سامانه و امنیت مناسب شبکه را در نظر داشته باشد. انواع اصلی فناوری انتقال تصاویر ویدئویی به صورت بی‌سیم در جدول خلاصه شده است.

انواع اصلی فناوری انتقال تصاویر ویدئویی بی‌سیمبرای نمایشگرها

برای انتقال ویدئوی با قدرت تفکیک‌پذیری بالا، که بین دستگاه ذخیره سازی تصاویر دوربین مداربسته و نمایشگر صورت می پذیرد، یک کابل‌کشی اختصاصی برای سیگنال‌های VGA و یا HDMI توصیه می‌شود.

این روش‌های انتقال سیگنال‌های ویدئویی برای ارتباط با نمایشگرهای ویدئویی با کیفیت بالا در فاصله حدود m ۱۵ یا بیشتر رایج است.

کابل‌کشی اختصاصی برای سیگنال‌های VGA و یا HDMI

امیدواریم مقاله بستر انتقال تصاویر ویدئویی سامانه نظارت تصویری وب سایت ما برای شما مفید بوده باشد.

حتما نظرات و سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

[تعداد: ۰   میانگین: ۰/۵]

2 Comments

  1. سوسن کوریوند

    سلام
    از مقاله جامع و کاربردیتون سپاسگزارم، حیف که در مورد فیبر نوری به عنوان یکی از مهمترین بسترهای انتقال دیتا مطلب ارائه نکردید.

      1. سلام
        از اینکه ما رو دنبال می کنی ممنونیم ، حتماً در مورد فیبر نوری مقالۀ جداگونه ای آماده می کنیم . علت اینکه تو این مقاله ازش صحبتی نکردیم این بود که معمولا برای انتقال تصاویر دوربین مدار بسته به صورت مستقل از فیبر نوری استفاده نمیشه البته بازم تاکید میکنیم معمولاً و بیشتر از فیبر برای انتقال دیتا بین دو سوئیچ استفاده میشه و از سوئیچ تا دوربین ها همون کابل شبکه رو استفاده میکنن.

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند

وردپرس › خطا

یک خطای مهم در وب سایت شما رخ داده است.

دربارهٔ اشکال‌زدایی در وردپرس بیشتر بدانید.